Prečo neinvestujeme

Peniaze a oblasť financií predstavujú oblasť záujmu, ktorej sa žiadna domácnosť či jedinec nevyhne. Neexistujú dni, kedy by človek neotváral vlastnú peňaženku a nehľadal peniaze či platobnú kartu. A okrem tých pravidelných výdavkov, sú tu aj výdavky nepredvídateľné, s ktorými sa nedá dopredu rátať. Pokazila sa práčka, treba zaplatiť pokutu za prekročenú rýchlosť alebo ste zabudli na narodeniny vášho rodinného príslušníka a už vám horí pod zadkom? Aj toto je jeden z hlavných dôvodov, prečo ľudia neinvestujú voľné finančné prostriedky. A je to celkom logické. Poďme si však jednotlivé motívy rozdeliť a vysvetliť.

peněženka

Ľudia za svoju prácu a odpracované hodiny dostávajú mzdu. Jedná sa (väčšinou) o mzdu nárazovú. Je vyplácaná v pravidelných zväčša dvojtýždňových či mesačných intervaloch. Naopak, výdavky nárazové nie sú. Do obchodov chodíte predsa pravidelne a spraviť si radosť do obchodného centra pravdepodobne tiež. A čo takto potešiť sa dobrým zákuskom a vínkom v spoločnosti najbližších a známych? V tomto prípade možno hovoriť o transakčnom motíve – je nutné nakúpiť to, čo je potrebné.

Ďalším z dôvodov, prečo je nutné držať likviditu (v akejkoľvek podobe), je motív opatrnostný. S niektorými výdavkami totiž nejde dopredu počítať. Niečo sa pokazí? Príde nečakane pozvánka na svadbu a vy musíte zaobstarať vhodný svadobný dar? Rozbije sa starožitnosť po babičke, ktorú treba opraviť? Na toto všetko sú nutné financie tiež. Avšak, dopredu sa o nich nevie.

peníze v peněžence

Špeciálnu skupinu motívov uzatvárajú tzv. špekulanti, ktorí špekulujú ohľadom kúpy a predaja cenných papierov. Bežných domácností a jedincov sa teda úplne motív špekulačný netýka. Ak totiž očakávajú, že cena akcií poklesne, akcie predávajú a držia hotovosť, aby neskôr mohli akcie kupovať za výhodnejších podmienok.
Dôvodov na držbu likvidných finančných prostriedkov je hneď niekoľko. Je však treba zvážiť koľko, v akých finančných produktoch a naopak – kam investovať zbytok. Hra s peniazmi môže začať!

Prečo neinvestujeme
1 (20%)1